Jeg har en hund som ikke hverken er en gjeterhund eller en retriverrase. Jeg har en stolt RR og en ikke så værst arbeidsvillig en Desuten er han to år gammel. Er det da i det hele tatt et poeng å tenke trening for e-søk?
Det er umulig å bedømme om det er et poeng å starte redningshund-trening med din hund bare pga. oppgitt alder og rase. To år er en helt OK alder for å starte, selv om den optimale alder er noe lavere. Hvis hunden derimot er 3,5-4 år er svaret sannsynligvis nei. Det kommer jo an på individet og på hvor mye hunden kan fra før. Hvis du med RR mener Rodesian Ridgeback så har vi så vidt meg bekjent aldri hatt denne rasen godkjent som ettersøkingshund i Norge, men en gang må jo være den første og ingenting er umulig før man har prøvd.
Det vi ser etter generelt hos en kommende redningshund er et individ med stamina, utholdenhet og en kolossal arbeidslyst, samtidig som den har god kontakt med sin fører.
Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test.