Antall innlegg: 2 Bopel: Smedvegen 34B, 2090 Hurdal Innmeldt: 19.10.07
Lagt til d. 11.03.08
Dersom en hund trener på rundering med den samme gruppen i lang tid og hvor de samme figurantene blir funnet om og om igjen, vil det da prege hunden slik at den vil ha problemer med å melde på andre ukjente personer? I så fall, vil det være en tanke om at man kan ta med seg en venn eller familie på enkelte treninger slik at hundene treffer på andre personer enn de er vant til?
Finnes det samlinger hvor flere klubber går sammen og trener eller kan det være en ide å ta initiativ til dette slik at hundene møter ett annet miljø og flere ukjente personer. Evt. kan vi kanskje i NRO lage en samlingshelg (jeg er sikker på at vi kan få med oss de fleste) hvor vi kan trene og prate / utveksle erfaringer.
Du har helt klart et poeng her. Alle mine hunder har i begynnelsen av treningen i rundering oppfattet rundering som det å finne andre medlemmer av treningsgruppa. (les flokken) Dette har ikke vært noe stort problem fordi hundene ganske raskt har forstått at de skal melde på alle både fremmede og kjente. (Meldingen generaliseres.) For en selvsikker hund ser jeg det som en fordel å variere figuranter tidlig, forutsatt at disse er dyktige figuranter. For usikre hunder kan det ofte være en fordel at de kun finne kjente i begynnelsen inntil de har blitt fortrolig med disse.
Jeg synes det er en god ide å ta initiativ til samtrening med andre. Har du noen i tankene?
Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test. Dette er en test.